Du og jeg og vi to.

Det er sommerferie, og høytid for nyhetssakene om hvordan man tar vare på parforholdet. Sommerferien er visst høysesong for samlivsbrudd, og ekspertene hevder det kommer av all tiden vi plutselig tilbringer sammen. Jeg husker jeg hørte en gang at de fleste skilsmisser skjer når man har barn i alderen 2-3 år. Jeg finner ikke statistikken, men jeg husker jeg tenkte det hørtes logisk ut. Og jeg er overbevist om at disse parforholdet-i-ferien-artiklene for en stor del er myntet på småbarnforeldre. Ingen barnehage, ingen jobb, ingen pauser, bare masse deilig samvær flere uker i strekk. What´s not to love? (Om noen starter et parti som går inn for  sommeråpen barnehage, har de min stemme, uansett).

I tillegg til disse sommerferie-sakene, blir man som småbarnforeldre stadig utsatt for utallige varianter av «hvordan bevare spenningen (sex, red.anm.) i forholdet med små barn». Hvem er de menneskene som leser alle disse sakene? Finnes det småbarnsforeldre der ute som har overskudd til å bekymre seg for dette? I såfall må jeg få gratulere, det er garantert et sunnhetstegn. Selv leter jeg stadig etter artiklene om «hvordan du og partneren din kan unngå å drepe hverandre i løpet av småbarnstiden». Det handler vel om hvor man legger terskelen. Puling er et stykke over min.

Så snart man får barn sammen, starter en ny partneraktivitet. En gjettelek jeg kaller: Hvem gjør mest? Den foregår omtrent slik: Hver partner lager en regnskapsbok som de tar med seg i hver sin skyttergrav. Her fører de nøysomt oversikt over alle arbeidsoppgaver og plikter de utfører i løpet av dagen. Under angrep møtes partene ved frontlinjen med regnskapsbøkene og for å sammenlikne poeng. Den som har gjort mest, vinner. Så er det bare å samle poeng til neste konfrontasjon. En svakhet ved spillet er midlertid at det er uklart hvor mange poeng de ulike aktivitetene gir. (Teller amming mens man ser på «Say yes to the dress» som arbeid? Hva med å bade eldstedatteren der det inngår en betydelig andel vannlek og fjas? Er det plikt, eller kvalitetstid?) Altså blir det heller aldri avgjort hvem som vinner, og partene ender ubønnhørlig opp med å tro at det er nettopp de som har flest poeng. Et vanlig argument fra begge sider er at den andre ikke ser eller verdsetter hva partneren gjør, hvilket jo selvfølgelig stemmer ettersom begge er fullt fokusert med sine egne oppføringer. Det er også uklart når gjetteleken er ferdig, men ryktet sier det er mange runder.

Sysselsatt med denne, og flere andre spørreleker (mest populære: «Hvorfor gråter babyen nå?», «Når er neste gang du kan passe begge så jeg kan dusje?», «Hvor er våtserviettene?» og «Så bæsjen ok ut?») er altså romantikken satt på vent. Men i følge ekspertene er det nettopp nå vi skal legge oss i selen (bingen), og prioritere kjærestetid og å dyrke hverandre. Skaff barnevakt! Lei et hotellrom! Dra på cruise og invitér med besteforeldre som avlastning! For med seksualiteten er det nemlig «Use it or lose it» som gjelder. Alt dette er sitater hentet fra podcasten med familieterapeut og sexolog Thomas Winther i Foreldrerådet. Jeg blir stadig forbløffet over rekkevidden av hva folk mener er mulig med et spedbarn. Jeg skulle likt å se den barnevakten som forsøkte å passe V. noen timer i strekk. Jeg skal be vedkommende ta med hørselvern og Sobril. Forøvrig høres både cruise og hotell deilig ut, men om jeg har noe igjen av foreldrepengene i slutten av måneden må jeg sette de av til den ulønnede permisjonen vi må ta for å dekke gapet mellom barnehagestart og permisjonsslutt. Det er heller ikke slik at alle bor i umiddelbar nærhet av familie som kan hjelpe til med barnepass, selv om store deler av samfunnet synes å tro det. Jeg blir nesten like provosert når folk råder oss om å prioritere voksentid, som når de ber meg sove når babyen sover. DET GÅR IKKE!

Det handler litt om behovspyramiden. Om du er i overlevelsesmodus, bruker du ikke så mye tid på å tenke etter hvor lenge det er siden du fikk roser sist. Om blæra er sprengt og du lurer på om du får dopause før det går galt, kjennes det ikke like prekært å rydde tid til den gode samtalen. Det må være greit, har jeg tenkt. Men nei. Det er nemlig oksytocin som gjør at vi holder ut med hverandre, og oksytocin lager man ved å ta på hverandre (og mest når man har sex). Så vi er føkkt (eller nettopp ikke).

PS. Gro Nylander anbefaler i et intervju i samme podcastserie å amme mens man har seg, så alle tre kan ha en kosestund sammen. Jeg tror jeg fortsatt holder en knapp på «unntakstilstand»…

6 kommentarer Legg til din

  1. Siw sier:

    Jeg mener bestemt at småbarnstiden er unntakstilstand, på alle måter. Det betyr ikke nødvendigvis at forholdet skal seile sin egen sjø, men det velkjente kvalitet over kvantitet får rett og slett seire i noen år.

    Noen ganger snakker vi om hvordan det hadde vært om vi hadde gått fra hverandre nå. Et noe makabert tankeeksperiment (vi ønsker ikke dette altså), men det fungerer. Tanken på å sitte alene halvparten av tiden med to barn, i en bitteliten leilighet (har jo ikke råd til noe annet), og aldri kan flytte, får meg til å kaldsvette og da forstår jeg hvor bra vi egentlig har det. Selv om vi er slitne, gretne og rimelig navlebeskuende, så er det tross alt mye bedre å være i lag om dette familieprosjektet, enn å skulle dele det opp i to. Så får kjæresteprosjektet heller legges delvis på is og få noen (kvalitets)drypp her og der frem til bedre tider kommer.

    Liker

  2. Silje sier:

    Vet ikke om det er med vilje du har skrevet feil, men jeg tror du mener oksytocin og ikk oxycontin. Oxycontin er et smertestillende medikament 😉
    Ellers; fantastisk skrevet!

    Liker

    1. Kjære Silje, du har selvfølgelig helt rett! Pinlig. Takk for korrigeringen. Jeg har nå lest meg opp og lært at oxycotin er «Hillbilly-heroin», mens oksytocin er kjærlighetshormonet. Ellers; takk!

      Liker

  3. Anette sier:

    Hahaha nettopp!

    Å egentid er det jeg prioritere når kidden endelig er blitt «stor» og søv. Egen søvn får bare vente til kroppen nekte å fungere uten, og etter et års trening så kan jeg gå ganske lenge med minimalt med søvn 🙂

    Liker

    1. Ååååååå… egentid… *sikle»

      Liker

  4. Miriam Askeland Thuen sier:

    Hehehe😂😆😉. Ler så jeg griner!! Der tok du det på kornet. Takk for den beste leseropplevelsen på minst et halvt år!

    Liker

Legg igjen en kommentar

